شرکت فرآورده های لبنی فرامان

طرز تهیه “دلمه برگ مو” ملس تبریزی

دلمه یک غذای خوشمزه و مقوی که بیشتر در خاورمیانه، آسیای مرکزی و روسیه پخته می‌شود. کلمه‌ی دلمه در زبان ترکی به معنای پر شده است ...

دلمه یک غذای خوشمزه و مقوی که بیشتر در خاورمیانه، آسیای مرکزی و روسیه پخته می‌شود. کلمه‌ی دلمه در زبان ترکی به معنای پر شده است. دلمه را می‌توان با برگ درخت انگور یا همان درخت مو، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و بادمجان درست کرد. یکی از انوع پر طرفدار دلمه، دلمه برگ مو است و به عنوان محتویات داخل آن می‌توان از برنج نیم دانه، گوشت چرخ کرده، لپه و سبزی دلمه برگ مو استفاده کرد. البته دلمه به صورت کلی هم با گوشت و هم بدون گوشت برای ناهار تهیه می‌شود.

 طرز تهیه دلمه برگ مو با مواد مختلف را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم.

مواد اولیه برای تهیه دلمه برگ مو:
برنج نیم دانه 2 پیمانه
لپه یک پیمانه
گوشت چرخ کرده 400 گرم
برگ درخت انگور (برگ مو) به مقدار کافی
پیاز دو عدد متوسط
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار کافی
سبزی دلمه (جعفری، نعناع، ترخون، شوید، پیازچه و مرزه) نیم کیلو
مواد لازم دلمه برگ انگور

طرز تهیه دلمه برگ مو ملس:

۱- در ابتدای طرز تهیه دلمه برگ مو، لپه‌ها در مقداری آب قرار دهید تا خیس بخورند و از نفخ آن‌ها نیز کاسته شود. این کار به راحت‌تر پخته شدن آن‌ها هم کمک می‌کند. بعد از خیس کردن لپه‌ها، آن‌ها را با مقداری آب و نمک در یک قابلمه بریزید و بگذارید تا بپزد.

۲- در مرحله بعد یک قابلمه دیگر را آماده کنید و در آن کمی آب و مقداری نمک بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا بجوشد. سپس برنج‌ها را پاک کنید و بشویید و به قابلمه اضافه کنید و منتظر بمانید تا بپزد.

۳- برنج را امتحان کنید و هر وقت دانه‌های آن مقداری نرم شدند، آن را آبکشی کنید و کنار بگذارید. زمان پخت برنج ۲۰ الی ۳۰ دقیقه است.

۴- پیاز را پوست بگیرید. بشویید و سپس به صورت خلالی ریز کنید. سپس ماهی تابه را آماده کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بگذارید داغ شود.

۵- بعد پیازها را اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا نرم شود سپس فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و هم بزنید تا طعم ها خوب با هم مخلوط شوند.

۶- در مرحله بعدی گوشت چرخ کرده را به پیازها اضافه کنید و هم بزنید و تا زمانی که رنگ گوشت تغییر کند و سرخ شود تفت بدهید و پس از سرخ شدن، تابه را از روی اجاق گاز پایین بیاورید.

۷- در گام بعدی سبزی دلمه را پاک کنید و شستشو دهید. سبزی دلمه معمولا شامل جعفری، نعناع، ترخون، شوید، پیازچه و مرزه است. بعد از شستشو، سبزی‌ها را ساطوری خرد کنید و به مخلوط گوشت و پیاز بعد از کمی خنک شدن اضافه کنید. سپس لپه پخته شده و همچنین برنج را به سایر مواد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند.